اتللو یک ماتادور گاو باز می‌شود/ اجرای «اُ. د. لو !O The Lo» در سرداب

07مهر1393

 

به نقل از خبرگزاری مهر : امیر افشاری کارگردان نمایش "اُ. د. لو "!O The Lo که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه آو اغاز کرده است از تلفیق دو دنیای موازی در این اثر نمایشی خبر داد و عنوان کرد اتللو در این نمایش در هیات یک ماتادور گاو باز به تصویر کشیده می‌شود.

امیر افشاری کارگردان نمایش "اُ. د. لو "!O The Lo  درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: ایده شکل‌گیری این اثر نمایشی از یکی از ورک شاپ هایی که موسسه آو برگزار می کرد، شکل گرفت. در این کارگاه آموزشی از صحنه کشته شدن دزدمونا توسط اتللو اتودهای مختلفی بر اساس حرکات فرم و موسیقی کلاسیک زده می شد که بر اساس همین اتودها به همراه با سهیل اعرابی تصمیم گرفتیم نمایشنامه «اتللو» را برای اجرا بازنویسی و دراماتورژی کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای راه قرار بود کل نمایش به شکل حرکات فرم و بدون دیالوگ اجرا شود اما از آنجا که در طول تمرین معمولا به ایده های تازه ای می رسیم تصمیم گرفتیم در اجرای این نمایش دو دنیای موازی را در پیش بگیریم. در یکی از صحنه های نمایشنامه «اتللو» شخصیت دلقک به چشم می خورد اما معمولا توجه چندانی به وی نمی شود اما ما برای اجرای این نمایش از شخصیت دلقک بهره زیادی بردیم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در خلق این دنیای موازی هم رابطه عاشقانه دزدمونا و اتللو را در قالب حرکات فرم و اجرای موسیقی به تصویر بکشیم و هم بقیه شخصیتهای نمایش را به شکل دلقک سیرک و جوکر معرفی کنیم.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: دیگر شخصیتهای نمایشنامه شکسپیر از جمله یاگو، کاسیو، رودریگو و املیا در دنیای دومی که در نمایش تصویر می شود به هیات دلقک‌های سیرک درآمده اند که نقششان توسط دو بازیگر ایفا می شود. این افراد رابطه اتللو و دزدمونا را به شوخی و تمسخر می گیرند و تا جایی جلو می روند که اتللو خشمگین می شود و حرفهای آنها را باور کرده و به دلیل شکی که به همسرش پیدا کرده است، دزدمونا را خفه می کند. نمایش در صحنه مرگ دزدمونا پایان می پذیرد و در اقتباسی که از متن شکسپیر داشته ایم دیگر پشیمانی اتللو نشان داده نمی شود.

افشاری با اشاره به ارجاع های سمبلیکی که در این متن نمایشی وجود دارد، عنوان کرد: اتللوی سیاه پوست جنگجویی قدرتمند و بی باک است که از شمال آفریقا به ونیز آورده می شود تا مقابل سپاهیان ترک که به ایتالیا حمله کرده اند، بایستد. اگر به شکل تمثیلی بخواهیم به این این داستان نگاه کنیم، می بینیم که اتللو عزیزترین و زیباترین موجود جامعه ایتالیا که هما دزدمونا است به تصرف خود در می آورد و ایتالیایی ها برای حفظ منافع خود در مقابل ترک ها با این وصلت کنار می آیند اما پیشینه فرهنگی اتللو کاملا متفاوت از مردم متمدن ایتالیا است بنابراین به راحتی می توان موجبات شک و تردید او را فراهم کرد تا جایی که او بدون تحقیق و فهمیدن حقیقت، همسر خود را به قتل می رساند.

وی تصریح کرد: در این نمایش بازیگران نقش اتللو و دزدمونا به جای دیالوگ در صحنه نریشن دارند و اتللو در هیات یک ماتادور گاو باز به تصویر کشیده می شود. بخش اول این نمایش در لابی تماشاخانه آو که یک سرداب قدیمی بازسازی شده است، اجرا می شود بنابراین به دلیل محدودیت جا در هر اجرا ما فقط می توانیم پذیرای 40 تماشاگر باشیم.

این عضو موسسه آو در پایان صحبتهایش عنوان کرد: در اجرای این نمایش ما با یک متن تراژیک برخورد نامتعارفی داشته ایم و در ابتدا خودمان هم تصور نمی کردیم که این دو پارت تراژدی و مضحکه می توانند کنار هم بنشینند. امیدوارم توانسته باشیم در این تجربه موفق عمل کرده و مخاطبان نیز راضی از سالن نمایش بیرون بیایند.

نمایش  "اُ. د. لو "!O The Lo  اجرای خود را از سه شنبه اول مهرماه ساعت 19 در تماشاخانه آو آغاز کرده است. در این نمایش متن شناخته شده «اتللو» شکسپیر با تلفیق تکنیک‌های دلقکی و حرکات بدن اجرا می شود. سهیل اعرابی، رضا موسوی، علی بیگدلی و ندا اصغری به عنوان بازیگر و رکسانا قاری به عنوان دستیار کارگردان در این نمایش حضور دارند. تهیه کننده این اجرا نیز شرکت شهرنوین است.

تماشاخانه آو  یک سرداب تاریخی است که این گروه آن را به محلی برای اجرای نمایش تبدیل کرده است. این مکان در میدان فاطمی، ابتدای خیابان گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک 26 واقع شده است.

 

تگ‌های خبر

نظرات ..

نظری داری؟