نظرات ”حمیدرضا نعیمی” و ”ایرج راد” پس از تماشای نمایش ”پیتیان اوراتوریو”

12بهمن1392

جادوی استانیفسکی در تالار وحدت
نمایش "پیتیان اوراتوریو" اثر ولادیمیر استانیفسکی، کارگردان صاحب نام لهستان در ششمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان به صحنه رفت.

به گزارش سایت ایران تئاتر، نمایش "پیتیان اوراتوریو" برگرفته از یک پروژه فرهنگی-هنری میان گروه "گارجنیدزه" از کشور لهستان و گروه "آو" از کشور ایران در چهار فاز اجرایی است؛ کاری از گروه گارجنیدزه که در منطقه کوچک روستایی در شرق لهستان بنا شده است؛ و آن را تبدیل به یکی از مهمترین مکان ها در نقشه تئاتر جهان کرده است

 حمیدرضا نعیمی، کارگردان تئاتر که به دیدن نمایش " پیتیان اوراتوریو" آمده بود پس از پایان اجرا با ارزیابی از این اثر نمایشی به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: ولادیمیر استانیفسکی یکی از شاگردان گروتفسکی بزرگ و دارای سبک است که براساس پژوهش، یافتن آئین ها، موسیقی، آوازها و داستان های بومی در کشورهای مختلف دنیا تلاش می کند یک نمایش را اجرا کند.

وی با بیان اینکه این نمایش، صرفا یک اثر قصه گو نیست، ادامه داد: "پیتیان اوراتوریو"  مبتنی بر آواز، بدن و رقص است و کارگردان، جنبه های آئینی را به شیوه خودش فرم و شکل می بخشد و نمی توان گفت این نمایش صد درصد نشان دهنده یک آئین خاص با تمام جزئیات آن است. به عنوان نمونه اگر ما در ایران "زار" را داریم، معمولا کسانی که به آن می پردازند، سعی می کنند "زار" را همان گونه که هست روی صحنه نشان بدهند. در حالیکه اینجا یک جور تاویل از یک آئین خاص است.

نعیمی با طرح این سئوال که اگر شما اکنون به من بگوئید به عنوان مخاطب این نمایش، از آن چه دریافت کردم؟ خاطرنشان کرد: نمی توانم برای این اثر یک قصه یا طرح مشخص بازگو کنم، اما می توانم بگویم این نمایش، مانند جادو عمل می کند. وقتی جادو اتفاق می افتد، اتفاقی از شما یا یک سیری در شما شکل می گیرد یا رد می شود؛ که آن اتفاق، تنها ایجاد وضعیت حسی خاص است. اینکه آیا در این میان مبحث شعوری یا مفهوم خاصی اتفاق می افتد، برای جادو نمی شود چنین چیزی را دید.

کارگردان نمایش "سقراط" با اشاره به بهره گیری از فرهنگ و آئین های مختلف توسط این گروه بیان کرد: اساسا، کاراین گروه است که وقتی وارد  کشورهای مختلف یا فرهنگ های مختلف می شوند خیلی سریع از ویژگی ها و نشانه های خاص قومی، فرهنگی و بومی آن ملت بهره ببرند و این مسئله برای کسانی که مدام این کار را انجام می دهند، سخت نیست. در حالی که برای فعالان این عرصه در کشور ما چنین امری مشکل است زیرا ما تئاترهای آزمایشگاهی نداریم که به این شکل خودش را گسترش دهد و پذیرا باشد.

نعیمی در پایان با بیان اینکه این نمایش برایش جذاب بوده، توضیح داد: امکان دارد تماشاگر سنتی تئاتر، این نوع نمایش را دوست نداشته باشد زیرا انتظار نمایش های مرسوم را دارند. مطمئنا این اثر بازخوردهای متفاوتی خواهد داشت ومن معتقدم زیبایی تئاتر در این است که شاهد هر نوع تلاشی باشیم. دیدن این نوع بدن های فوق العاده، صداهای کم نظیر، آوازهای هماهنگ و طراحی لباس ها برایم بسیار جذاب بود و لذت بردم.

همچنین ایرج راد رئیس خانه تئاتر به عنوان یکی دیگر از تماشاگران، با بیان اینکه این اثر متفاوتی بود که به تماشای آن نشستیم، اظهار کرد: "پیتیان اوراتوریو" شکل آئینی داشت و تلاش می کرد تا با حرکت و آوازها آنچه روی صحنه اجرا می شد را به مخاطبان اش القا کنند. گرچه زبان اصلی نمایش قابل فهم نبود، اما نوشته روی پرده و حضور بازیگران ایرانی و بیان مفاهیم به زبان فارسی  در این امر یاری رسان بود. از نظر موضوعی و داستانی، این اثر ارتباط  خوبی با تماشاگر برقرار می کرد و به نظرم اثری زنده، پرتحرک و از نظر بصیری تاثیرگذار بود.

وی همچنین تصریح کرد: تئاتر شکل و گونه های مختلف دارد. دیدن آثاری با شکل، تکنیک و شیوهای اجرایی مختلف می تواند در ذهن هنرمند تاثیر ات مثبتی داشته باشد.

گفتنی است؛ در اجرای این نمایش هنرمندانی چون محمد رحمانیان، حمیدرضا نعیمی، ایرج راد، جهانبخش سلطانی، محمد حاتمی، فرزانه کابلی، بهرام شاه محمدلو و... حضور داشتند.

 

تگ‌های خبر

نظرات ..

نظری داری؟